Mediumskap och kristendom kan förenas

Igår föreläste jag i Stockholm inbjuden av ”centrum för samtidsanalys” om mina andliga upplevelser, inbjuden av biskop eremits Bengt Wadensjö.

Jag förberedde mig och läste på och hittade en del debattartiklar om kristen tro och reinkarnation i SvD. Bengt Wadensjö skrev att kyrkan måste förändras och följa folkets tro, och kyrkan har förändrats många gånger genom åren och undervisar inte detsamma som för tusen år sedan. Han fick mycket kritik från andra som menade att kärnan i kristendomen var att Jesus dog och friköpte oss från synd, och om man skulle tro på karma och reinkarnation så skulle själva kärnan i kristen tro förändras. Inget medium hade gett sig in i debatten, och det är ju inte så vanligt att medium ges något tolkningsföreträde i en intellektuell debatt om existensiella frågor.

Så jag hade tänkt ut ett möjligt sätt att förena tron på mediala förmågor, reinkarnation och kontakt med andevärlden och tron på Gud. Efter föreläsningen sa biskopen ”rent teologiskt har jag inga invändningar mot det du tror på”. Han förklarade det som jag beskriver som ljusvärlden, som vi alla är en del av och kommer till när vi dör, som ”nådens hav”, alltså Gud.

Jag berättade också på föreläsningen att jag inte tror på tiden som linjär för det medvetande som är själen. Jag tror inte det går att beskriva karma som ett svar på tidigare handlingar. Vi kanske existerar med en del av vårt medvetande i alla tider eftersom det bara är i en fysisk värld vi kan uppleva tid. Om vi lever i ett evigt nu, så försöker själen att uppleva så mycket som möjligt just nu, mitt i en värld av ren kärlek som jag tror är Gud.

Jag tänker mig att kärnan i kristendomen är den kärlek och kraft vi alla lever i, samtidigt som själen upplever olika existenser i olika fysiska och andliga världar.

Under föreläsningen berättade jag om möten med döda människor och förmågan att flytta själen till andra platser. Jag skämtade om att jag skulle skicka lite andar till biskopen nu när jag skulle övernatta hos honom. Jag fick en kommentar efter föreläsningen av en kvinna ”tänk att du också kunde vara så rolig”.

Men sedan när jag pratade med biskopen på kvällen efter föreläsningen var det inte så lätt för mig att berätta om vad jag tror på, för jag har ju också mött samma motstånd från kristna. Jag skulle inte våga berätta att jag arbetar som medium on jag skulle gå till en kyrka. Eller säga att jag har den kristna tron. När jag gick diakoniutbildningen fick vi lära oss att andar inte kommer tillbaka och pratar med oss, utan att de sover i väntan på en uppståndelse. Ändå är det många som berättar om tecken från sina döda anhöriga i samband med begravningen och tiden däromkring. Då sa biskopen att det står i Bibeln att man vilar hos Gud, i nådens hav. 

Biskopen sa ”jag är ju också medium! Jag ser, hör och känner den andliga världen. Och jag renar också hus” 😀

Jag är helt överens med honom att kyrkan måste förmedla tron på Gud på ett helt nytt sätt, för att inte kyrkan ska bli en helt marginaliserad grupp. Och vi inom det andliga mediala området har mycket att vinna på att hitta en plats i kyrkan.

 Inom mediumskapet och den nyandliga världen, är det så många som vill ha andligheten som ett yrke där man förmedlar en tjänst som n produkt till en mottagare. Istället vore andligheten något som hjälper oss att leva annorlunda och mer vidsynt i världen. Jag tror att andligheten, all slags andlighet, hjälper oss att acceptera andra människo, bli mer vidsynta och empatiska. Vi är en del av samma helande livskraft.

Här kan man läsa mer om den sortens kristendom

Skriv gärna och kommentera din upplevelse av kristendom.

Om Anna-Lenas Andliga -en sierskas vardag

Jag arbetar som medium och sierska och här får du läsa om mitt ovanliga liv. Hur lever man andligt med övernaturliga förmågor i vår tid? Jag bloggar om livsåskådning, de gamla traditioner som fanns i Lappland och om mediumskapet. Jag skriver i tif Dyningen Nära och hittar försvunna saker, djur och människor och har därför medverkat i TV, radio och tidningar. Min hemsida är http://www.anna-lena.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Mediumskap och kristendom kan förenas

  1. Lena Jensen skriver:

    Jag är uppväxt med kristendom men den var inte kärleksfull, såsom Jesus älskar alla barnen, för det gällde bara dom som var äkta vi andra fick uppleva smärta och att man var inte värd att vara ett Guds barn, men jag vägrade att tro att det var så. I många år vägrade jag att ens tänka tanken på en högre makt för det gjorde bara ont. Men jag tänkte istället att fick jag bara prata med Jesus så skulle jag fråga honom vad det var för mening med att låta mig leva.
    Men genom Anna-Lena har jag öppnat en dörr på glänt, hon har givit mig modet att titta bakom dörren.
    Kristendom kan hjälpa många människor och jag har sett det på nära håll , en man som tillbringat sin tid förut med droger har nu blivit fri ifrån detta genom att han fick möta Jesus detta är det bästa som hänt honom. Och jag tror att ge människor en tro på att när man dör så är detta bara ett steg till en annan tillvaro. Medium eller präst de är ett hjälpmedel för att vi lättare skall förstå.

    Gilla

    • Så fint att du fått tillbaka tron på en kraft som hjälper oss i livet. Jag tror att bara man tror att det finns en stödjande kärleksfull kraft och vägledning bakom allt så mår man bättre och känner sig tryggare i att livet fortsätter även efter döden, i en harmonisk tillvaro.

      Gilla

  2. Ljusletaren skriver:

    Har alltid trott på att det är en och samma tro för alla. Det är vissa utbrytargrupper som tog sig ut från första början för att bilda nya grupper osv. Många grupper vill ha makt över människan och i och med det så föddes hoten via lagar och annan tystnad. Äregiriga vill ha makten och kväste kärlekens första bud. Men andra ord så tycker jag detta var ett mycket bra inlägg. Tummen upp till både dig och biskop eremits Bengt Wadensjö. Tack för att du finns! /kram

    Gilla

  3. Ljusletaren skriver:

    Ps Tror på det andliga så klart

    Gilla

  4. Ljusletaren skriver:

    Ds Går inte att finna hans bok för den finns inte på den hänvisade länken

    Gilla

  5. xyz skriver:

    Jag kan tänka mig att det är en överlevnadschans för kristenheten att öppna sig för folks egen andlighet, egna andliga tankar och erfarenheter, kalla det ”nyandlighet” eller vad man vill. Ge upp kravet på att acceptera auktoriteter och börja lita på levande människor. Sedan visar det sig väl så småningom vilka trådar eller andliga konstanter som leder från för tvåtusen år sedan eller hundra år sedan till nu. Något som knappast kan visa sig under auktoritärt styre.

    Personligen känner jag mig dock skeptisk till kristendomen, i varje fall som ”enda verktyg i lådan”. För mycket teologi som känns långsökt och tidsbunden, för litet universell och (ännu) för stora anspråk på att vara det, väldigt mycket historisk ”ryggsäck”. Men all lycka till personer som Wadensjö och folk som blir hjälpta av den.

    Gilla

Kommentera

